Liansharj
 

تابلو اعلانات بستن این دسته بندی

:: طراحی محوطه و فضای سبز با نرم افزار Deluxe :: برای مشاهده آموزش اینجا کلیک کنید.

:: آموزش اتوکد ۲۰۱۲ مقدماتی - سطح دو :: برای مشاهده آموزش اینجا کلیک کنید.

:: طرح تقویت واژگان انگلیسی یا 504 واژه ضروری :: برای شرکت در طرح تقویت واژگان انگلیسی با استفاده از 504 واژه ضروری اینجا کلیک کنید.

:: آموزشگاه CEH :: آموزش و پیشرفت گروهی مدرک CEH (هک قانونمند) . برای شرکت در این طرح اینجا کلیک کنید.

:: Steganography Challenges (Number 8) :: برای شرکت در مسابقه استگانوگرافی اینجا کلیک کنید.


پیپرز
تبلیغات شما در این مکان

نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2

موضوع: نقش* معلم* در *بهداشت *روانی *دانش*آموزان

  1. #1


    Mina آواتار ها


    رشته کارشناسی
    دیگر
    محل سکونت
    بوشهر
    پوینت
    1,274
    ارسال تشكر
    80
    تشكر شده 234 بار در 164 پست

    نقش* معلم* در *بهداشت *روانی *دانش*آموزان

    امروزه بيشتر روان*شناسان تربيتي معتقدند كاركنان مدرسه در سلامت روان دانش*آموزان داراي نقش*هاي حرفه*اي هستند. مسووليت اولياي مدرسه فقط در پرورش نيروي عقلي و آشنا كردن دانش*آموزان به مسائل اجتماعي و اخلاقي خلاصه نمي*شود. مدرسه مسوول تغيير و اصلاح رفتارهاي ناسازگارانه و تامين بلوغ عاطفي و سلامت رواني دانش*آموزان نيز است.
    در مدرسه فرزندان دوست داشتن و دوست داشته شدن را تجربه مي*كنند. معلم با محبت و توجه، آنان را در مسير صحيح هدايت مي*كند، دانش*آموز در مدرسه چگونگي برقراري روابط درست عاطفي، سازگاري با ديگران و مسووليت*پذيري را مي*آموزد و راه*هاي مبارزه با كينه*توزي، ديگرآزاري و حسادت را ياد مي*گيرد.
    تحقيقات متفاوتي كه در اين زمينه انجام شده نشان مي*دهد رفتار كودكان دبستاني، بستگي بسيار با رفتار معلمان آنها دارد و چنانچه معلمي روش محبت*آميز همراه با انضباط منطقي را در كلاس خود به كار ببرد از همكاري، علاقه*مندي و قدرت ابتكار شاگردانش بهره*مند مي*شود.
    نقش الگويي معلم و نفوذي كه او در انضباط دادن به رفتارهاي دانش*آموزان دارد، بر همگان روشن است. از آنجا كه دانش*آموزان يكي از الگوهاي مهم رفتاري خود را معلمان قرار مي*دهند، اگر معلم از ويژگي الگودهي خوبي برخوردار باشد مي*تواند تاثيرات عميقي در رشد شخصيت و بهداشت رواني دانش*آموزان باقي بگذارد.
    معلمي كه الگوي تعاملي و متعادلي ميان خود و دانش*آموز برقرار مي*كند و در اين ارتباط به شخصيت و نيازهاي دانش*آموزان توجه كافي دارد و كارها را بر اساس استعدادها و تمايلات ميان شاگردان تقسيم مي*كند، چنين معلمي نقش بهتري را در بهداشت رواني دانش*آموزان ايفا خواهد كرد.
    يك روان*شناس به نام كارل راجرز نگرش آزادمنشانه در كلاس را پيشنهاد مي*كند. به بيان ديگر معلم بايد كودك را بپذيرد، هرچند نمي*تواند رفتار او را بپذيرد. به كودك بايد احترام گذاشت و به عنوان انساني با توانايي*هاي بالقوه به او ارج نهاد؛ هرچند او كوچك*تر و ناپخته*تر، كم*دانش*تر و كم*تجربه*تر از معلم است. معلم نبايد كوشش خويش را صرف حكمراني بر كودك كند، بلكه بايد سعي در جهت دادن اعمال كودك به سوي پيشرفت موفقيت*آميز و سازگاري هر چه بيشتر كند.
    ماهيت اين رابطه كمكي، بستگي به احساسات واقعي معلم دارد. معلم بايد قادر به بيان و ابراز احساسات واقعي خويش باشد تا آن كه كودك بتواند او را به عنوان يك انسان شريف و قابل اعتماد ببيند و نه فردي كه پيوسته چيزي را از او پنهان مي*دارد.
    چنين معلمي در عين حال كه درصدد ايجاد تغيير مطلوب در رفتار كودك است، هرگز براي او تهديدآميز نيست. او نسبت به زندگي گذشته و حال كودك تعصبي ندارد، بلكه آينده كودك را بر حسب توانايي*هايش در نظر دارد. اگر معلم بتواند به كودك تفهيم كند كه سعي دارد به او كمك كند و اگر بتواند به كودك نشان دهد كه صفات و عادات خوب كودك را مي*شناسد، بيشتر قادر خواهد بود به نتايج مطلوب دست يابد.
    مهم*ترين شرط معلم خوب از لحاظ بهداشت رواني اين است كه او با كمال صميميت و خلوص*نيت، كودكان را دوست بدارد و از رفتار آنان آزرده نشود، بلكه با صبر و حوصله و خوشرويي سعي كند به عمق مشكلات كودكان پي ببرد و در حل اين مسائل تا حد ممكن بكوشد.
    معلم نبايد تمام تلاش خود را صرف اين كند كه دانش*آموزان بهترين نمره را كسب كنند، بلكه بايد بكوشد به هر فرد به اندازه توانايي او مسووليت دهد و حتي*الامكان در پرورش فكري و رواني و جسماني كودك بكوشد.
    روشي كه اكنون در ارزشيابي تحصيلي به كار مي*رود، روش نامطلوبي است، زيرا نمرات آنقدر دقيق نيستند كه معلم بتواند ميان 15 و 16 يا 9 و 10 را بخوبي تشخيص دهد، فرق بگذارد؛ بعلاوه هميشه براي شاگرد هدف مطلق كاملي وجود دارد كه او بايد با تمام قوا براي به دست آوردن آن بكوشد. مسلما هيچ دانش*آموزي قادر نيست موفقيت صددرصد در درس داشته باشد، زيرا حتي خود او نيز تمام مطالب را به طور كامل نمي*داند.
    در ضمن از نظر بهداشت رواني نامطلوب است كه تكامل*جويي را ملاك نظر كودكان قرار دهيم. هدف كودك نبايد رسيدن به حد كمال و برتري*جويي باشد، بلكه مقصود بايد صرفا كسب دانش باشد تا به وسيله آن شخص براي خود و ديگران سودمند واقع شود. نمره و بويژه نمره عددي، كودكان را به رقابت شديد تحريك مي*كند، در حالي كه از نظر تربيتي و رواني صحيح نيست هدف عمده تحصيل فقط آرزوي غلبه بر ديگران باشد.
    نتايج مضر اين روش (نمره دادن) بيش از همه متوجه افراد كم*هوش مي*شود، زيرا آنها به طبع قادر به رقابت با ديگران نيستند و از اين بابت احساس حقارت، حماقت و شكست شديد خواهند كرد. شكست هميشه نامطلوب است و عدم موفقيت پي*درپي معمولا منجر به رفتار غيرعادي خواهد شد. موفقيت تجربه مثبت و مفيدي است و موفقيت مداوم باعث ايجاد تعادل شخصيت و احساس اعتماد به نفس مي*شود.
    يكي از عوامل سلامت رواني دانش*آموز، درك شدن او توسط معلمش است. معلم بايد در ارتباط با شاگردان آنچنان رفتاري داشته باشد كه شاگرد تنبل و قوي و فقير و غني همه خيال كنند كه معلم به خاطر هر يك از آنان به كلاس درس آمده است.
    امروزه ناله بسياري از دانش**آموزان دبيرستاني از اين منظر بلند شده است و همه فرياد مي**زنند كه معلمان ما را درك نمي**كنند. ما مي**خواهيم آنان ما را درك كنند. همان*طور كه هستيم ما را شناسايي كنند. با همه دشواري*ها، شخصيتهايمان را بشناسند. با همه عيوب و نارساييهايمان، با همه آرمان**ها و انديشه*هايمان، ما را دريابند. به عبارت ديگر آنها مي**گويند ما ميخواهيم معلمان همه وجود روحي ما را لمس كنند نه اين*كه تنها به درس دادن قناعت كنند.
    معلم بايد در**ارتباط با شاگردان*آنچنان رفتاري داشته باشد*كه شاگرد تنبل و قوي*و فقير و غني همه خيال كنند كه معلم به خاطر هر*يك از آنان به*كلاس درس*آمده استاگر شاگرد درك شود شاگرد به آن معلم علاقه*مند شده به سوي او كشيده خواهد شد. دلش هواي او خواهد كرد، در ديدارش آثار شادماني و نشاط و خرمي موج خواهد زد و اگر به او بگويند كه اين معلم ديگر به اين مدرسه نخواهد آمد، اشك چهره او را دربرخواهد گرفت.
    به نظر گلاسر نظام تعليم و تربيت مدرسه بايد چنان باشد كه در آن هر دانش**آموزي بتواند دوست داشتن و دوست داشته شدن و احساس ارزش را تجربه كند. معلمي كه به مقام انساني كودكان و نوجوانان ارج مي**نهد و نياز به جلب توجه و محبت آنان را در مسير صحيح هدايت مي**كند، همچنين معلمي كه خالصانه سعي دارد آنچه را كه مي**داند به دانش**آموزان بياموزد، نه*تنها نيازهاي رواني آنان را ارضا مي*كند، بلكه برقراري روابط صحيح عاطفي، سازگاري با ديگران، مسووليت*پذيري را نيز به ايشان مي**آموزد. در چنين فضاي تربيتي، افراد به بلوغ عاطفي مي*رسند و از لحاظ رواني سالم بار مي**آيند.
    معلمان در محيط آموزشگاهي مي*توانند با ارائه ارزش*هاي صحيح و منطقي بزرگسالان بيشترين كمك را به دانش*آموزان داشته باشند. دادن پاداش*هاي مثبت مناسب، شناساندن و تدارك الگو*هاي صحيح اخلاقي و تربيتي جهت همانندسازي و ياري كردن آنها در يافتن رضايت و خشنودي مواقعي در مدرسه، از اهميتي خاص برخوردار است زيرا كودكان اغلب با كنترل*هاي دروني نامناسب و اجتماعي شدن*هاي نامطلوب به مدرسه مي*آيند.
    اگر كمك معلمان نباشد چنين كودكان در مدرسه نيز شكست مي*خورند و انگيزه بسيار كمي براي پذيرش ارزش*هاي صحيح مدرسه خواهند داشت و اين روشن است كودكي كه رضايت كافي از مدرسه به دست نياورد، اغلب در همانندسازي با اولياي مدرسه شكست مي*خورد و با مشكلات انضباطي و تحصيلي مواجه مي*شود و در نهايت عده زيادي از آنها ترك تحصيل مي*كنند.
    كلام آخر
    فلسفه تعليم و تربيت عصر ما با سال*هاي گذشته متفاوت است. به اين معني هدف آموزش و پرورش تنها تعليم دروس و ديگر مطالب فكري نيست، بلكه پرورش جسم و روان به طور كلي، منظور نظر است. برآوردن احتياجات جسماني و اجتماعي رواني كودك قسمت عمده**اي از تربيت او را شامل مي**شود كه از عوامل بسيار مهم پرورش كودك است.
    اگر چه تربيت جسماني كودك در مدارس از سال**ها پيش مقرر شده و امكاناتي در مدارس فراهم آمده، ولي موضوع سلامت فكر اطفال هنوز به شكل صحيح مورد توجه و قبول مدرسه قرار نگرفته و بر اساس اين غفلت درباره بهداشت رواني كودك، مدرسه به طور غيرمستقيم در پيشرفت و ازدياد اختلالات رواني كودكان موثر واقع شده است.
    بايد بپذيريم مسووليت اولياي مدرسه به پرورش قواي عقلاني و آشنا كردن دانش**آموزان به ارزش**هاي شناختي، اجتماعي و اخلاقي خلاصه نمي**شود، بلكه اينان مسوول تغيير و اصلاح رفتارهاي ناسازگار و تأمين بلوغ فكري و سلامت رواني كودكان و نوجوانان نيز هستند.
    همچنين توجه مربيان و والدين به اين پديده رواني اجتماعي نه تنها زمينه مساعدي براي شكوفايي استعدادهاي نهفته كودكان و نوجوانان را فراهم مي**آورد، بلكه در بهبود سلامت رواني آنها نيز موثر خواهد بود.
    ویرایش توسط Mina : 04-24-2011 در ساعت 02:53 AM

  2. 3 كاربر زير به خاطر اين پست سودمند از Mina عزيز تشكر كرده اند:


  3. # ADS
     

  4. #2

    دايي رضا

    رضا آواتار ها


    رشته کارشناسی
    حسابداری
    محل سکونت
    همين نزديكي
    پوینت
    76
    ارسال تشكر
    1,113
    تشكر شده 1,431 بار در 577 پست
    رنگ رنگ رنگ پريشان پريشان پريشان

    نگار نگار نگار بودن بودن بودن

    زنده كردن مطالب قديمي هم عجب عالمي دارد شايد ياداوري باشد از زحمات گذشته

    متاسفانه بخش توديع مينا بسته بود ولي خوب بخش توديع ديگران هنوز باز بود اينجا هم پارتي !!!

    گفتم اينجا از تو به خاطر اين همه زحمات فراوان تشكر كنم


    اكنون كه حتي در سيستم ارسال كننده ها هم نيستيم

    بدرود براي هميشه

    من نيز براي هميشه دكمه خروج را زدم

    :riz304:

    آسيمه سر رسيدي از غربت بيابان
    دلخسته ديدمت از آوار خيس باران

    وامانده در تبي گنگ ناگه به من رسيدي
    من خود شکسته از خود در فصل نااميدي

    در برکه دو چشمت نه گريه و نه خنده
    گم کرده راه شب را سرگشته چون پرنده

    من ره به خلوت عشق هرگز نبرده بودم
    پيدا نمي شدي تو شايد که مرده بودم

    من با تو خو گرفتم؛ از خنده ات شکفتم
    چشم تو شاعرم بود تا اين ترانه گفتم

    در خلوت سرايم يکباره پر کشيدي
    آنگاه اي پرنده بار دگر پريدي

    من ره به خلوت عشق هرگز نبرده بودم
    پيدا نمي شدي تو شايد که مرده بودم




    اگه كاري با من داشتين نبودم اينجا هستم

    جنوبي ها

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

User Tag List

Bookmarks

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
stats online