Liansharj
 

تابلو اعلانات بستن این دسته بندی

:: طراحی محوطه و فضای سبز با نرم افزار Deluxe :: برای مشاهده آموزش اینجا کلیک کنید.

:: آموزش اتوکد ۲۰۱۲ مقدماتی - سطح دو :: برای مشاهده آموزش اینجا کلیک کنید.

:: طرح تقویت واژگان انگلیسی یا 504 واژه ضروری :: برای شرکت در طرح تقویت واژگان انگلیسی با استفاده از 504 واژه ضروری اینجا کلیک کنید.

:: آموزشگاه CEH :: آموزش و پیشرفت گروهی مدرک CEH (هک قانونمند) . برای شرکت در این طرح اینجا کلیک کنید.

:: Steganography Challenges (Number 8) :: برای شرکت در مسابقه استگانوگرافی اینجا کلیک کنید.


پیپرز
تبلیغات شما در این مکان

نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: ویژگی های افراد سرآمد

  1. #1


    Mina آواتار ها


    رشته کارشناسی
    دیگر
    محل سکونت
    بوشهر
    پوینت
    1,274
    ارسال تشكر
    80
    تشكر شده 227 بار در 162 پست

    ویژگی های افراد سرآمد

    خصوصيات کودکان تيزهوش و سرآمد

    تهیه و تنظیم :سیروس سورگی

    -اهميت شناخت ويژگی های افراد سرآمد

    1- شناحت عوامل مساعد کننده تيزهوش و پی بردن به علل مرتبط با تيزهوش

    2- ارائه راهکارهای به خانواده ها ، مربيان و برنامه ريزان به منظور کشف و پرورش استعدادها ی افراد سرامد

    3- شناخت و آگاهی جامعه از ضرورت های سرمايه گذاری برای شناخت و پرورش کودکان سرآمد

    4- آگاهی از توانايی ها و قابليت های افراد سرآمد و بهره گيری مطلوب از توان آنها در جهت رفع معضلات جامعه

    5- جلوگيری از آسيب های ناشی از عدم توجه به ويژگی های و توانمند يهای افراد سرآمد در بعد فردی و اجتماعی





    1- نسبت جنسی افراد سرآمد

    - تحقيقاتی که در گذشته انجام شده نشان دهنده فزونی پسران سرآمد نسبت به دختران بوده است .
    « ترمن » (1921) نسبت 121 پسر به 100 دختر و «جونز» نسبت 135 پسر به 100 دختر رادر تحقيقات خود گزارش کرده است .
    -تحقيقات جديد تفاوتهاي فوق د می کند و تفاوتهای ناچيز به عوامل محیطی و اکتسابی مرتبط می داند تا اینکه ذاتی باشد .
    - «گیلفورد»و «تورنس » هم در تحقیقات خود در خصوص تفاوت خلاقیت دختران وپسران به عوامل فرهنگی و اجتماعی اشاره دارد و حدودیت فرهنگی مثل محدود کردن وظایف شغلی دختران ، کم اهمیت تلقی کردن آراء ونظرات و فعالیت های فکری دختران را عامل برتری نمرات خلاقیت پسران می داند.




    2- وضعیت و سابقه خانوادگی
    - کودکان سرآمد در هم خانواده ها و طبقات اقتصادی و اجتماعی وجود دارند ولی بطور کلی در سطوح بالای اجتماعی نسبت به تیز هوش بالاتراست .
    - در مطالعه تر من 85% کودکان اغلب 4 تا 5 سال بیشتر از میانگین جامعه است .
    - والدین آنان الب تحصیل کرده و دارای مشاغل تخصصی و دارای موقعیت مطلو ب بوده اند خانواده ها آنها ساختاری منسجم و مستحکم داشته است ، بطوریکه میزان طلاق و جدایی والدین آنها از میانگین جامعه پایین تر بوده است .
    - کودکان سرآمد در خانواده های پرورش یافته اند که محبت ، احترام & اعتماد و وظیفه شناس از موازین اصلی آنان بوده است .
    - والدین کودکان تیزهوش تاکید بر مسائل مذهبی و اخلاقی دارند و بر زندگی فرزندان خود کنترل معقول اعمال می کنند .
    - در خانواده ها این کودکان اغلب تفاهم و توافق و روابط حمایتی قوی و منطقی حاکم است .
    - بطور کلی محیط روانی و عاطفی زندگی خانوادگی تیزهوشان مهم تر ازمحیط فیزیکی و مادی انان است .
    - والدین تیزهوشان به فرزندان خود علاقه شدید دارند و خود را وقف رشد و کمال آنها کرده اند .


    3- ویژگی های جسمی و بدنی
    - ویژگی های جسمی کودکان سرآمد براساس تحقیقات «ترمن » بالاتر از حد متوسط است .
    - از نظر رشد جسمانی ، قد ، وزن ، انرژی عضلانی و زیبایی چهره نسبت به افراد عادی وضعیت بهتری دارند .
    - از نظر سلامتی وضعیت مطلوب تری دارند وزن آنها هنگام تولد 350 تا 400 گرم بیش از افراد عادی است .
    - زودتر از کودکان طبیعی دندان در می آورند و راه می افتند ، بلوغ جنسی در آنان 6 تا 12 ماه زودتر ا همسالان ظاهر می شود .
    - نقص حسی ، پوسیدگی دندان ، ضعف عمومی ، سوء تغذیه و ... در کودکان تیز هوش در مقایسه با کودکان عادی کمتر است .
    - از نظر فعالیت های حرکتی و ورزشی از همکلاسی ها ممکن است ضعیف تر باشند، نه ازهمسالان .
    - سازگاری اجتماعی
    - رابطه خوب و مثبت با اطرافیان برقرار می کنند و بیشتر به عنوان رهبران مدرسه و کلاس برگذیده می شوند .
    - محبوبیت بالایی در جمع دارند و توانایی بالایی در سازگاری با شرایط جدید دارای می باشد .
    - کودکان سرآمد گرایش بیشتری به بازیها و فعالیت های انفرادی دارند و اغلب ترجیح می دانند به فعالیت های گروهی با افراد بزرگتر از خودبپردازند .
    - علاقه خود را به بازهای کودکانه زودتر از کودکان عادی از دست می دهند .
    - نسبت به مسائل اخلاقی و اجتماعی رفتارهای غیر انسانی و بیعدالتی حساسند و عکس العمل نشان می دهند.
    - مواردی چون ناسازگاری ، گوشه گیری ،بی تفاوتی و عدم بلوغ اجتماعی که گاهی در این کودکان مشاهده می شود به عمومیت ندارد و اغلب ناشی از برخورد نامناسب اطرافیان و عدم درک مناسب جامعه از آنان می باشد.


    5 – ویژگی های ذهنی و شناختی
    - در خصوصیاتی چون : هوش ، استعدادهای خاص ، قدر ت استدلال ، قضاوت دقیق ، قدرت پردازش و تحلیل اطلاعات ، خلاقیت ، سرعت عمل ، حافظه ، قدرت یادگیری و . .. بالاتر از میانگین هستند .
    - میل زیاد به مطالعه دارند ، تخیل قوی و بینش با ثبات و مستحکم دارند ، تصاویر ذهنی آنان غنی و پیچیده است ،تکلم و رشد زبان رشد سریع داشته و استدلال ریاضی قوی دارند
    - درقدرت درک ، توجه طولانی ، کنجکاوی ، توانایی حل مسائل با روش خلاق برجستگی دارند .



    6- وضعیت تحصیلی و فعالیت های اوقات فراغت
    - از نظر درسی و تحصیلی 2 تا 3 سال جلوتر از همسالان خود هستند و اغلب خواندن و نوشتن را قبل از مدرسه رفتن می آموزند .
    - در بازیها علاوه بر جمع آوری اشیاء به طبقه بندی آنها هم می پردازند .
    - به مطالعه علاقه زیادی دارند و کتابهای تخصصی را مطالعه می کنند .
    - براساس نتایج تحقیقات «ترمن » حدود 90% آنان به تحصیلات عالی و دانشگاهی راه یافته اند .
    - کودکان سرآمد در تمام درسهای مدرسه و حتی فعالیت های فوق برنامه و اوقات فراغت ، مثل : کارهای دستی – خیاطی – مجسمه سازی – و موسیقی به مراتب از کودکان عادی جلوتر بوده اند.




    7- ویژگی های روانی و عاطفی
    - از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند ، ثبات هیجانی و عاطفی بیشتری دارند ف میزان بزهکاری در آنان کمتر است و حتی در شرایط دشوار صداقت و تعهد را حفظ می کنند .
    - کودکان سرآمد ر خصایض رشد یافتگی هیجانی ، واقع نگری ، حادثه جویی ، استقلال ، آزادی در اخذ تصمیم ، اجتناب از موقعیت های تبعیت جویی ، تنوع طلبی ، سخت کوش ، تحمل مصائب ، علاقه به مبارزه و مجذوب کردن دیگران و مهر ورزی وضعیت برتری دارند .
    - استعداد ابتلاء کودکان سرآمد به ناراحتی های عاطفی بیش از مشکلات جسمی است که دلیل آن عمدتا ناشی از توان ذهن بالای این کودکان و عدم درک و پذیرش صحیح و واقع بینانه جامعه و افرا د آن و تلاش های این کودکان برای انطباق با محیط است .


    8- سایر مشخصات و ویژگی ها
    - غنای خزانه لغات و منجر در استفاده مطلوب از کلمات و عبارات
    - داشتن تفکر انتزاعی و مجرد
    - آینده نگری ، علایق متنوع و گسترده
    - دقت و تیزی در مشاهد ه
    - حساسیت و توانایی درک اجزاء مختلف یک مساله
    - گرایش به انتقاد و سوال کردن از دیگران
    - گرایش به طنز و شوخ طبعی
    - پافشاری در تکمیل فعالیت های تا رسیدن به نتیجه
    - عدم پیروی ساده و سریع از دیگران
    - گرایش به فعالیت های پیچیده و مشکل و ریسک کردن
    -


    ویژگی های کودکان و نوجوانان خلاق

    براساس نتایج بررسی های متعدد می توان به این ویژگی ها در کودکان خلاق تاکید داشت
    1- قابلیت انعطاف 2- حساسیت 3- احساس مسئولیت
    4- علاقه به پیشرفت 5- تحمل زیاد 6-استقلال
    7- خود پنداره مثبت 8- احساس همدردی 9- انگیزه پیشرفت سطح بالا 10- تفکر انتقادی 11- ابراز وجود 12- پشتکار و انظباط
    13- علاقه به هنر 14- شوخ طبعی 15- گرایش به بی باکی ریسک 16- تاکید بر انگیزه درونی 17- تنوع طلبی 18- ترجیح پیچیدگی بر سادگی 19- ثبات قدم 20- رک و صریح 21- کنجکاوی فراوان
    22-اشتیاق و انرژی فراوان 23- تفکر شهودی 24- قدرت نفوذ در دیگران




    تشخیص و ارزیابی کودکان سرآمد

    - «هیلدرت » برای ارزیابی کودکان سرآمد براساس 6 بعد ملاکهایی را به شرح ذیل مطرح کرده است .


    1- کیفیات ذهنی
    - به فعالیتهای ذهنی علاقه مند است ، قدرت داوری اش از سن او بالاتر است .
    - کنجکاو است
    - مشاهده کننده ای ماهر است و حافظه ای قوی دارد .
    - اطلاعات عمومی وسیع و گسترده ای دارد .
    - فعالیت های پیچیده را ترجیح می دهد .
    - پختگی در فهم مطالب نشان میدهد .

    2- توانایی کاربرد زبان
    - در کاربرد کلمات و دستور زبان از سن خود جلوتر است .
    - در فهم مطالب شفاهی موفق است
    - خزانه لغات وسیع دارد
    - از کلمات و عبارات طولانی و پیچیده استفاده می کند
    - به راحتی میتواند زبان دوم رابیاموزد و استفاده نماید





    3- کیفیات تحصیلی
    - سرعت و سهولت در یادگیری
    - تحصیل د ر کلاس بالاتر از سن
    - علاقه زیاد به مطالعه موضوعات مختلف
    - داشتن اطلاعات وسیع در ریاضیات علوم اجتماعی و...
    - علاقه مند به رویدادهای اجتماعی و سیاسی
    - داشتن دیدگاه انتقادی نسبت به مباحث مورد مطالعه


    4- استعدادهای خاص
    - رغبت های گوناگون و متنوع
    - رغبت به علوم مختلف ، مکانیک ، هنر ، موسیقی و...
    - صرف وقت زیاد برای فعالیت های علمی و ذهنی
    - استعدادهای ورزشی و حرکتی
    - تمایل به جمع آوری و طبقه بندی اشیا ء
    - علاقه مند به مطالعه روزنامه های مختلف
    - علاقه زیاد به مطالعه منابع مرجع ، دایره المعارف و .. .


    5- منش
    - گرایش به دوستی با بزرگسالان
    - ارتباطات اجتماعی وسیع و توانایی سازش با محیط
    - توانایی رهبری و سازمان دهی
    - احترام به مقررات و نظم و انضباط
    - تمایل به رفتارسلطه جویانه با همسالان
    - عصیان در مقابل انتظارات نامعقول
    - احساس مسئولیت داشتن و پایبندی به اصول اخلاقی
    - شوخ طبعی




    6 - تحولات رشدی
    - زودتر از موعد مقرر صحبت می کند و کلمات و عبارات مناسب را به کار می برد .
    - مهار ت های یدی او از سنش جلوتر است .
    - خواندن را زودتر از مدرسه می آموزد
    - از نظر نوشتاری جلوتر از همسالان است .
    - از خردسالی به بازیهای تخیلی و ابتکاری علاقه مند است .
    - نام اشیاء و کاربرد آن را خیلی زود می آموزد .
    - از سنین کودکی به زبانهای پیچیده با قاعده علاقه منداست .
    - در مدرسه به طور مشخص در اغلب مسائل از همسالان جلوتر است .



    معلمان و مربیان کودکان تیزهوش

    - معلمان کودکان تیز هوش باید دارای چه خصوصیاتی باشند ؟
    «دیویس » با نظ خواهی از دانش آموزان تیزهوش به این موارد اشاره می کند .
    - 1- شایستگی و کفایت معلم
    - 2- علاقه مند به یادگیری و رشد حرفه ای
    - 3- احاطه علمی وسیع به موضوع درسی و داشتن طرح و برنامه دقیق برای هر جلسه
    - 4- علاقه متنوع
    - 5- استفاده زیاد از تشویق و تمجید
    - 6- قابلیت انعطاف در روش های و انتقاد پذیری
    - 7- شوخ طبعی
    - 8- همدردی با دیگران و درک مشکلات دانش آموزان
    - 9- نگرش در دیدگاهها دموکراتیک در برخورد با دانش آموزان
    - 10- رفتار و وضع ظاهر مطلوب






    مهارت ها و اطلاعات مور د نیاز معلمان کودکان تیز هوش
    - 1- ماهیت هوش و تیز هوشی
    - 2- نیازهای کودکان تیز هوش
    - 3- توانایی تهیه موارد درسی مورد نیاز برای دانش آموزان
    - 4- استفاده از روشهای ارزشیابی صحیح از توانایی ها و یادگیری های دانش آموزان
    - 5- توانایی استفاده از روش های گروهی آموزش و روشهای فعال تدریس
    - 6- مهارت در استفاده از آموزش انفرادی و توجه به اصل تفاوتهای فردی
    - 7- توانایی برخورد درست با مشکلات کودکان تیزهوش
    - 8- علاقه مند به رشد حرفه ای
    - 9- آگاهی از مقررات و قوانین مربوط به آموزش و پرورش تیز هوشان




    موفق و پیروز باشید








    منابع و مآخذ


    1- آموزش کودکان تیزهوش ترجمه: مهدی زاده و رضوانی
    2- آشنایی با تعلیم و تربیت کودکان تیزهوش ترجمه: عباس زاده

    3- آموزش رفتار خلاق و استعدادهای درخشان ترجمه: جوادیان
    4- آموزش و پرورش کودکان استثنائی دکتر نادری و سیف نراقی

    5- پرورش استعداد همگانی ابداع و خلاقیت ترجمه: قاسم زاده
    6- تفاوتهای فرد ی ترجمه: طهوریان

    7- روشها و راهبردهای در تعلیم و تربیت وکودکان استثنائی ترجمه: فرهاد ماهر
    8- روانشناختی کودکان و نوجوانان استثنائی ترجمه: دکترمیلانی فر

    9- روانشناختی کودکان تیزهوش ناصر الدین کاظمی
    10- روانشناختی هوش ترجمه: ربانی

    11- سرآمدها ترجمه: محمود میناکاری
    12- ویژگی های کودکان تیزهوش دکتر جواد اژه ای

    13- ویژگی های شخصیتی تیزهوشان دکتر جواد اژه ای
    14- روانشناختی پرورشي دکتر سیف

  2. 2 كاربر زير به خاطر اين پست سودمند از Mina عزيز تشكر كرده اند:


  3. # ADS
     

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

User Tag List

کلمات کلیدی این موضوع

Bookmarks

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
stats online